Zoekmachine adverteren en -optimaliseren

Deze afkortingen kunnen misschien voor veel mensen als onbekend worden beschouwd, maar er is een grote kans dat je de Nederlandse termen ervoor kent. SEO staat voor Search Engine Optimization en is de Engelse term voor “zoekmachine optimalisatie”. SEA staat voor Search Engine Advertising en is de Engelse term voor “ zoekmachine adverteren”. Deze termen zijn in principe internet marketing strategieën die door bedrijven gebruikt worden om hun websites meer vindbaar te maken op Google en zo meer naamsbekendheid te krijgen. Dit zal dan vanzelfsprekend voor meer klanten zorgen, maar wat is nou beter en meer doeltreffend voor een bedrijf? SEO OF SEA?

Het verschil tussen SEO en SEA

Voor iemand die niet heel bekend staat met zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren, bestaat de kans dat ze niet het verschil kennen of kunnen zien tussen deze twee concepten. Maar is toch wel echt duidelijk een verschil en een van de twee werkt veel doeltreffender en efficiënter. Het voornamelijkste verschil tussen de twee is dat zoekmachine optimalisatie of SEO, vooral heeft te maken met organische (onbetaalde) zoekresultaten, terwijl zoekmachine adverteren of SEA, heeft maken met betaalde zoekresultaten, oftewel advertenties. Nog een verschil tussen SEO en SEA is dat SEO een lange termijn strategie is, terwijl je met SEA gelijk de advertenties op Google kan zien.

Welke van de twee werkt beter?

Zoals al eerder genoemd, is SEO een lange termijn strategie, wat betekent dat je misschien wat langzamer resultaat zal gaan zien, maar je zal wel een strategie hebben die maanden lang aan het werk is en toch wel resultaat oplevert. Het is echter zo dat SEA veel sneller en veel beter resultaat oplevert. Dit komt omdat betaalde advertenties gelijk bovenaan de zoekmachine zijn, terwijl je bij onbetaalde zoekresultaten helemaal naar beneden moet gaan scrollen. Bovendien, kan je het resultaat van SEO heel moeilijk meten, terwijl dat SEA wel heel makkelijk kunt zien hoeveel de campagne je heeft gekost en hoeveel conversies de campagne voor je bedrijf heeft opgeleverd. Het zou dus beter zijn om in SEA te investeren.